15 mýtov o spánku, ktoré nie sú pravdivé

Vedeli ste, že tieto mýty nie sú pravdivé?

1

Každý musí spať aspoň 8 hodín.

FAKT: Odložte stopky. Aj keď pre niektorých z nás je najlepšie spať osem hodín, iným robí lepšie spať sedem hodín, iným deväť alebo dokonca len štyri hodiny. Toto všetko je ovplyvnené viacerými faktormi, vrátane genetiky, veku a množstva aktivity.

2

Alkohol pomáha zaspať

FAKT: Aj keď alkohol niekedy spôsobuje ospalosť, pohárik destilátu môže v skutočnosti narušiť váš spánok. Jedna austrálska štúdia zistila, že ľudia, ktorí pili alkohol pred spaním mali narušený spánok. Takže aj keď možno skôr zaspali, kvalita ich spánku nebola na dobrej úrovni.

content-1468510889-myth-2-alcohol-helps-you-sleepimg: iflscience.com

3

Spánok môžete dohnať.

FAKT: Áno, predstava, že počas víkendu budete môcť spať až do poludnia znie lákavo. No zakaždým, keď zmeníte svoje vnútorné „hodiny“, je to zhruba ako lietanie z New Yorku do Kalifornie a potom zase späť počas jedného víkendu, takže vaše telo bude v pondelok zmätené. Najlepší spôsob, ako tomu zabrániť, je pokúsiť sa o približne rovnaké množstvo spánku každú noc a zaspávať v podobnom čase.

4

Nedostatok spánku vám nijako neublíži.

FAKT: Aj keď sa po jednej prebdenej noci nemusíte cítiť zle, spánkový deficit môže viesť k niektorým vážnym zdravotným ochoreniam- cukrovka , obezita, ischemická choroba srdca a mŕtvica. V krátkodobom horizonte sú to negatívne dôsledky ako je zhoršené videnie, zmeny nálady a bolesti hlavy.

5

Pitie teplého mlieka vám pomôže zaspať.

FAKT: Mlieko obsahuje zlúčeninu, ktorá pomáha v mozgu produkovať serotonín. No neobsahuje jej dostatočné množstvo, aby sme vďaka nemu zaspali.

6

Poobedný „šlofík“ je zlý.

FAKT: pánkom počas dňa riskujete, že nebudete môcť zaspať v noci, no krátky 10-20 minútový „šlofík“ je účinný spôsob, ako nabrať stratenú energiu. Navyše malé zdriemnutie bolo spojené s lepšou pamäťou, duševnou výkonnosťou, a dokonca aj s posilnením imunitného systému.

7

Snívať môžete iba v REM fáze.

FAKT: Na rozdiel od všeobecného presvedčenia, môžete snívať počas všetkých fáz spánku. Poznáme dve primárne fázy, a to REM a non-REM. Snívať môžeme počas oboch týchto fáz, aj keď sny sú rôzne. Podľa odborníkov sú sny počas non-REM fázy viac skutočné a súvisia s každodennými udalosťami, zatiaľ čo REM sny bývajú skôr nereálne.

content-1468511263-myth-6-naps-are-bad-for-youimg: iflscience.com

8

Počítanie ovečiek vám pomôže zaspať.

FAKT: Ak mávate problémy so zaspávaním, táto metóda nie je veľmi efektívna. Počas štúdie ľudia s nespavosťou zistili, že pokiaľ počítali ovce, trvalo im dlhšie zaspať, než tým, ktorí zaspali bez inštrukcií.

9

Ak zobudíte námesačného človeka, môžete ho na smrť vydesiť.

FAKT: Áno, ak sa zobudíte námesační, budete pravdepodobne v šoku, no určite kvôli tomu nezomriete. Je to aj kvôli tomu, že námesačnému človeku trvá dlhšie, kým plne nadobudne vedomie.

10

Ak zomriete v sne, zomriete aj v skutočnosti.

FAKT: Nebojte sa, nezomriete. Žiadny vedec ani štúdia to doposiaľ nepotvrdili.

11

REM fáza počas spánku je najlepšia na odpočinok.

FAKT: REM cyklus je zvyčajne asi 90 minút potom, čo zaspíte a je identifikovaný zvýšením srdcovej frekvencie, zvýšením krvného tlaku a dočasne paralyzovanými končatínami. Najviac regeneračná fáza spánku je v skutočnosti počas non-REM spánku.

content-1468510784-myth1img: iflscience.com

12

Ľudia, ktorí sú pod anestéziou spia.

FAKT: Len preto, že ste v bezvedomí, neznamená, že spíte. Stav pod anestetikami sa zreteľne odlišuje od pravidelného spánku. Je to skôr stav bezvedomia ako pokojného spánku.

13

Mäso z moriaka vás robí ospalými.

FAKT: Je to podobné ako s mliekom. Aj morčacie mäso obsahuje tryptofán, zlúčeninu, ktorá ovplyvňuje spánok. No podobne ako mlieko, ani mäso z moriaka neobsahuje tejto zlúčeniny dostatok na to, aby sme po ňom zaspali.

14

Nespavosť vlastne znamená, že máte problém so zaspávaním

FAKT: Nespavosť je jedným z mnohých porúch spánku, ale nemusí to nutne znamenať, že máte problémy so zaspávaním . S nespavosťou súvisí aj:

• Prebudenie príliš skoro a neschopnosť znovu zaspať.
• časté budenie počas noci.
• Vstávanie bez pocitu odpočinutia.
• Ťažkosti so zaspávaním.

15

Starším ľuďom stačí menej spánku.

FAKT: Starí ľudia majú síce tendenciu vstávať skoro ráno, no zvyknú spať aj cez deň alebo chodia spať večer skôr.

.src

Novší príspevok Predchádzajúci príspevok

Mohlo by sa Vám tiež páčiť