10 najhorších áut všetkých čias

V živote každého z nás príde obdobie, v ktorom nás stretá neúspech. Horšie sú prípady, keď sa tento neúspech zhmotní, zverejní a negatívne zapíše do histórie. Ponúkame vám prehľad desiatich najmenej nevydarených automobilov všetkých čias.

1

1899 Horsey Horseless

img: Foto BenLikesPictures

Toto bizarné vozidlo bolo určené na upokojenie nervov koní, ktoré zdieľali cestu s automobilmi. Vynálezca Uriah Smith z mesta Battle Creek v štáte Michigan, prišiel s nápadom bričky, ktorá mala k prednej strane pripojenú drevenú konskú hlavu. Dúfal, že takáto brička, by sa podobala koču ťahaného koňom. Smith dokonca odporučil, aby bola hlava koňa dutá a plná paliva. „Živý kôň by sa zamýšľal nad tým koňom,“ povedal Smith, „a než by si stihol uvedomiť svoj omyl a zistil by, že bol oklamaný, tento zvláštny koč by už bol preč.“ Z histórie nie je stopercentne jasné, či bolo Horsey Horseless niekedy skonštruované, alebo to bol len nesplnený sen bizarného vynálezcu.

2

1911 OVERLAND OCTOAUTO

img: Foto american-automobiles.com

Dizajnér Milton Reeves odmietol všeobecný konsenzus, že automobily potrebujú len štyri kolesá, s pocitom, že šesť alebo osem kolies je lepší nápad. Pod záštitou, že väčší počet kolies by sa rovnal plynulejšej jazde, Reeves začal upravovať 1910 Overland. Zvarením niektorých častí, pridaním ďalších dvoch náprav a štyroch kolies, Reeves stvoril OctoAuto. Hrdo predviedol „Frankensteinove monštrum“ na Indianapolis 500. OctoAuto bolo dlhé viac ako 6 metrov. Na toto vozidlo neboli vystavené žiadne objednávky, ale Reeves nedovolil, aby ho to zastavilo. V nasledujúcom roku to skúsil opäť so Sextauto, ktoré malo dizajn šiestich kolies a jednej nápravy. Ako môžeme vidieť dnešné normálne autá bez šiestich kolies, Sextauto bolo tiež fiaskom.

3

1920 Briggs & STRATTON FLYER

 

img: Foto Jack Snell – USA

V dvadsiatych rokoch 19. storočia sa prichádzalo na kĺb zostrojovania automobilov. Značky ako Rolls-Royce, Cadillac, a Voisin, všetky produkovali luxusné automobily a napredovali v technologickom pokroku. Na druhom konci spektra boli Briggs a Stratton Flyer. V porovnaní s inými automobilmi ste len ťažko mohli nazvať Flyer autom. V podstate to bola motorizovaná lavica s cyklistickými pneumatikami. Žiadna karoséria, žiadne odpruženie, žiadne čelné sklo a žiadny štýl, toto vozidlo bol pokus o vytvorenie veľmi lacného automobilu.

4

1933 FULLER Dymaxion

 

img: Foto ReneSpitz

Navrhnutý R. Buckminsterom Fullerom, bol Fuller Dymaxion pôvodne koncipovaný ako lietajúci stroj. Plán bol nainštalovať prúdové motory a nafukovacie krídla, takže ste to mohli riadiť ako auto a potom nafúknuť krídla a letieť preč, keď ste chceli lietadlo. Krídla sa nikdy nestali súčasťou výrobného modelu, a bez nich Dymaxion vyzeral ako srandovná pilulka kotúľajúca sa dole cestou. Dymaxion bolo trojkolesové vozidlo, s trojuholníkovým ramenom nápravy nesúcim zadné koleso, ktoré sa otáčalo ako chvost lietadla. Prvý model sa strašne kýval od zadného kolesa, ďalšie dve modely boli väčšie a ťažšie, zatiaľ čo tretí model mal na streche stabilizačnú plutvu. Katastrofálna nehoda, ktorej súčasťou bol aj Dymaxion (z neznámych príčin), usmrtila vyhliadky prijatia týchto vozidiel zo strany verejnosti.

5

1957 KING Midget MODEL III

 

img: Foto wikimedia.org

V 50. rokoch, Caud Dry a Dale ORCUTT, sa rozhodoli, že vytvoria automobily, ktoré si môže každý dovoliť. Začali s Model I, ponúkajúc vozidlo, ako podomácky postavenú súpravu. Obsahovala rám, nápravy a plechové vzory, ktoré museli byť postavené niekým, kto má konštrukčné schopnosti. Akýkoľvek jednovalcový motor by mohol poháňať toto vozidlo. Bolo to ako obrí „urob si sám“ model, ktorý ste mohli riadiť po tom, čo ste si ho postavili. Nejako zostali v biznise až do neskorých 60. rokov, s ich najväčším úspechom a to Modelom III. Model III bol zložená oceľová krabica s motorom deviatich konských síl. Našťastie bezpečnostné štandardy vlády spôsobili, že King Midget sa nestal ničím iným, než spomienkou.

6

1958 Zündapp JANUS

 

img: Foto flakahoo

Zundapp bol dobre známy výrobca motocyklov so sídlom v nemeckom Norimbergu. Počas nepriaznivého obdobia v predaji motocyklov sa spoločnosť rozhodla skúsiť šťastie v konštruovaní áut. Založeným na prototype Dornier, Janus bol poháňaný 250 cm³ s motorom 14 konských síl, s najvyššou rýchlosťou 80 km/h. Ak ste naozaj chceli ísť 80 km/h, potrebovali ste veľa času nazvyš. Zadné sedadlá boli čelom vzad, takže pasažieri mohli sledovať premávku okolo tejto pomaly sa pohybujúcej hromady kovu. Predaje boli žalostné a výroba Janusu bola zastavená, čím sa ukončil hazard so životmi.

7

1961 Amphicar

 

img: via www.carophile.org

Amphicar bol navrhnutý tak, aby bol autom aj loďou, problém bol, že nebol dobrý ani v jednom. Ako auto malo priemernú manipuláciu, ale motor nebol nijako obzvlášť úžasný a nebolo ani veľký fešák. Ako loď bol Amphicar neuveriteľne pomalý, s maximálnou rýchlosťou 11 km/h. Nato, že to bolo „lodné auto“ manévrovalo na vode pomerne dobre, ale najväčší problém bol, že Amphicar nebol vodotesný. Voz pretekal na rôznych miestach a jediným dôvodom, prečo auto zostalo nad vodou bolo, že čerpadlo bolo schopné držať krok s pretekaním. V prípade, že by to tak nebolo, Amphicar by prestal byť loďou a premenil by sa na potápajúce auto.

8

1966 Peel Trident

 

img: via www.carophile.org

Peel Trident vyzerá ako z nízko rozpočtového sci-fi filmu. V tvare lietajúceho taniera bol Trident navrhnutý a postavený na Ostrove Man v roku 1960. Išlo o druhé trojkolesové microauto vyvinuté spoločnosťou Peel Engineering Company. Trident mal bublinovú strechu z plexiskla a hoc ako veľmi to vyzeralo futuristicky, bol to hrozný nápad. Slnko pražiace na plexisklo robilo interiér nepríjemne horúcim. Jeho maximálna rýchlosť bola 45 km/h. Trident bol tiež stiesnený a ukázalo sa, že byť jedným z najmenších automobilov na svete je negatívna črta.

9

1970 BOND BUG

 

img: via www.carophile.org

Bond Bug je výsledkom automobilových konštruktérov, ktorí boli uchvátení myšlienkou vyrábať automobily zo sklolaminátu. Keďže sa nemuseli zaoberať s nákladný procesom ohýbania plechových plátov, alebo sa brzdiť obmedzenosťou plechových plátov, mohli vyhotoviť vzhľad vozidla, aký len chceli. Výsledkom bol automobil, ktorý vyzeral ako kozmická loď na kolieskach zo sci-fi filmu. V snahe ušetriť peniaze, výrobca použil len tri kolesá, pretože britský daňový zákon vydával lacnejšie licencie na vozidlá s iba tromi kolesami. Bond Bug bol len v jednej farbe: neónová oranžová, čo pridalo na bizarnosti vozidla. V prípade, že by tento zábavný vzhľad nestačil, trojkolesový dizajn dostatočne uľahčil Bond Bugu, aby sa prevrátil, čo z neho robilo nie len škaredé auto, ale tiež nebezpečné.

10

1975 TRABANT

 

img: Foto cliff1066 ™

V nemeckom jazyku to znamená „satelit“, názov Trabant bol inšpirovaný sovietskym Sputnikom. Vozidlo bolo vyrobené v NDR a je príkladom vozidla vytvoreného komunizmom. Motor bol zastaraný a neefektívny, výfukové plyny boli neuveriteľne dymové a plné škodlivín. Trabant produkoval deväťnásobok uhľovodíkov a päťnásobok emisií oxidu uhoľnatého priemerného európskeho auta roku 2007. Dvojtaktný motor nemal vstrekovací systém oleja, takže olej musel byť pridaný do palivovej nádrže. Palivová nádrž bola umiestnená nad motorom v motorovom priestore, aby palivo bolo privádzané samospádom do karburátora. Palivová nádrž na tomto mieste zvyšovala riziko požiaru pri čelných nehodách.

.src

Vaše komentáre sú vítané
Novší príspevok Predchádzajúci príspevok

Mohlo by sa Vám tiež páčiť