Nezaradené

Ako niekoho poraziť v hre kameň-papier-nožnice? Poradia vám matematici!

Máte radi hru kameň-papier-nožnice? No neviete ako v nej zakaždým vyhrať? Či už veríte alebo nie, táto otázka trápila nejaký čas aj matematikov a herných teoretikov. Zatiaľ čo oni vymysleli na otázku teoretickú odpoveď, Zhijian Wang zo Zhejiang University v Číne experimentom (http://arxiv.org/pdf/1301.3238.pdf) s reálnymi hráčmi odhalil vzhľadom k pôvodnej teórii zaujímavý zvrat.

V experimente si Zhijan všimol, že víťazní hráči zvykli pokračovať vo svojej víťaznej stratégii, zatiaľ čo porazení mali tendenciu prejsť na ďalšiu stratégiu a to v poradí kameň-papier-nožnice, čo sa dá nazvať ako „trvalé cyklické toky“.

Tu je návod ako to funguje v praxi: Hráč A aj hráč B začnú hrať pomocou náhodných stratégií. Keď hráč A použije kameň a hráč B papier, hráč A prehrá. V ďalšom kole hráč A môže predpokladať, že hráč B použije znova papier a pre to by mal použiť nožnice, aby vyhral. V nasledujúcom kole, pretože hráč B prehral, hráč A sa môže domnievať, že hráč B zvolí inú stratégiu a podľa poradia zvolí nožnice. Hráč A by mal v tom prípade pre opätovné víťazstvo použiť kameň.

Ak by sme hru brali na teoretickej úrovni, najrozumnejší matematický spôsob ako hrať kameň-papier-nožnice je zvoliť si náhodnú stratégiu. Pretože môžu nastať tri výsledky – výhra, prehra a remíza – a pretože každá zvolená stratégia môže poraziť jednu ďalšiu a tá tretia môže zase poraziť ju, a nezáleží nám na tom, ktorou stratégiou vyhráme, najväčší zmysel dáva zvoliť papier-kameň-nožnice v presnom pomere 1/3-1/3-1/3. Nazýva sa to herná Nashova rovnováha.

Nashova rovnováha by mala byť v reálnom živote najlepšou výhernou stratégiou, Zhijian našiel ale rozhodne iný vzor, keď spolu s inými výskumníkmi naverbovali 72 študentov, aby si túto hru zahrali. Boli rozdelení do 12 skupín po šesť hráčov a každý z nich musel hrať 300 kôl proti každému. Pre motiváciu bola študentom v pomere k počtu víťazstiev sľúbená aj nejaká odmena.

300px-Rock-paper-scissors.svg

Keď Zhijian preskúmal výsledky, zistil, že študenti si volili každú stratégiu v pomere približne 1/3, ako naznačuje teória Nashovej rovnováhy. Avšak, pri bližšom skúmaní si všimol neobvyklý vzorec.

Vzor, ktorý Zhijian objavil – víťazní hráči opakujú svoju stratégiu a porazení sa presúvajú k ďalšej stratégii, ktorá nasleduje v poradí kameň-papier-nožnice – je známa ako podmienená reakcia v hernej teórii. Výskumníci sa domnievajú, že reakcia môže byť trvalo zakorenená v mozgu. Túto otázku však hodlajú preskúmať pomocou ďalších experimentov.

Zhijian tak pre túto chvíľu naznačuje, že využitie vedomostí, ktoré väčšina ľudí používa v podmienenej stratégii môže mať v hre kameň-papier-nožnice za následok viac víťazstiev.

.src

Novší príspevok Predchádzajúci príspevok

Mohlo by sa Vám tiež páčiť