Nezaradené

Francúzske Grenoble bude prvým európskym mestom bez reklám

Francúzske mesto Grenoble na úpätí Álp už čoskoro zo svojich ulíc odstráni komerčné reklamné plochy. A stane sa tak prvým mestom v Európe, ktoré sa k takémuto kroku odhodlalo. Reklamy potom postupne nahradia stromy, sľubuje zelený starosta mesta Éric Piolle, ktorému sa tento rok na jar podarilo vyhrať tamojšie voľby a ukončiť tak 19 ročnú vládu Socialistickej strany v Grenobli.

Viac zelene i biopotravín

V nedeľu 30. marca 2014 sa 41 ročný ekológ Piolle, obklopený rodinou a úzkym kruhom priaznivcov, dozvedel správu, s ktorou vlastne ani moc nepočítal. Hoci mu prieskumy verejnej mienky dávali len veľmi malú šancu, podarilo sa mu ovládnuť tamojšie komunálne voľby – hlas mu dalo 40 percent obyvateľov Grenoblu, kde žije približne 160 tisíc ľudí. Vyštudovaný inžinier Piolle a kandidát zelenej strany Europe Écologie – Les Verts sa tak stal vôbec prvým zeleným starostom tak veľkého francúzskeho mesta.

Svoj súčasný post podľa vlastných slov neberie zas až tak vážne. „Z politiky môžem odísť rovnako rýchlo, ako som do nej prišiel,“ uviedol v rozhovore pre denník Libération. Nechce sa vzdať ani svojich koníčkov, a preto tento otec štyroch detí jazdí často do práce na bicykli.

Potom, čo Piolle vyhral tohtoročné voľby, sa nechal počuť, že z Grenoblu urobí „laboratórium pre zelenú politiku“. Niektoré z ďalších sľubov sa mu už podarilo presadiť. A začal hneď na radnici. Zrazil totiž plat radných aj svoj vlastný o 25 percent. „Sľúbili sme, že to bude prvé opatrenie, ktoré urobíme. A tak svoj sľub teraz plníme,“ nechal sa počuť Piolle.

Príde aj na parkoviská

A nielen to, radnica plánuje obmedziť plochy parkovísk v meste a naopak chce do centra priniesť viac zelene. Chystajú sa tiež zvýšiť podiel biopotravín v jedálňach, a to ako v školách, tak napríklad aj v domovoch dôchodcov.
Jedným z krokov, ktorý vyvolal veľkú pozornosť vo Francúzsku aj inde v Európe, sa stalo rozhodnutie „oslobodiť“ mesto od komerčných reklám.

Stromy namiesto reklamy

Z Piolloveho podnetu radnica tento rok už neobnoví zmluvu s reklamnou spoločnosťou JCDecaux. Firma, ktorá sa radí medzi najväčšie reklamné spoločnosti na svete, proti rozhodnutiu mesta protestuje. A dodáva, že kvôli tomu radnica príde na príjmoch každoročne o 600 tisíc eur.

To ale Piolle odmieta. Tvrdí, že kvôli presunu reklamy na internet mesto príde maximálne o 190 tisíc eur ročne. Kvôli tomu už mesto pod jeho vedením upravilo rozpočet a znížilo platy radným, čo má tento výpadok vyvážiť.

V období od januára do apríla tak z ulíc Grenobli zmizne 326 rôzne veľkých reklamných panelov a billboardov, píše Le Monde. Nahradia ich zhruba 50-timi novými stromami a tiež menšími panelmi, ktoré budú určené skôr pre chodcov ako pre vodičov automobilov, ako tomu bolo doteraz. Využívať ich bude sama radnica, a to na nekomerčné účely, napríklad na propagáciu rôznych workshopov či kultúrnych podujatí.

Piollovo víťazstvo nad reklamou ale nebude úplné. Ako poznamenávajú médiá, iná zmluva s JCDecaux, ktorá umožňuje využívať na reklamné účely autobusovej zastávky, vyprší až v roku 2019.

Foto: shutterstock .src Idnes.cz

Novší príspevok Predchádzajúci príspevok

Mohlo by sa Vám tiež páčiť