Čo tak studená sprcha? Môže priniesť viac ako by ste si mohli myslieť.

Studená voda má na naše telo účinky, ktoré sú nie celkom známe.
Neposkytuje len osvieženie v horúcich dňoch, studená sprcha totiž môže pomôcť aj psychickému zdraviu či dokonca liečiť depresie.

Mnohí vedci v súčasnosti hľadajú alternatívy antidepresív, keďže čoraz viac ľudí trpí stavmi depresie. Odpoveďou na pátranie po tejto alternatíve môže byť práve studená sprcha. Niektoré štúdie dokonca tvrdia, že ľuďom trpiacim úzkosťou a depresiami pomohlo jednoduché sprchovanie sa studenou vodou. Tá je totiž prospešná pre celkové zdravie človeka. Príkladom môžu byť rôzni otužilci, ktorí nám dokazujú, že naše telá reagujú na studenú vodu a dokonca sa im to páči. Ľudia, ktorí si osvojili tento zvyk neskôr pozorovali zlepšenie nálady, zníženie stresu, viac energie a uvoľnenie bolesti z reumatizmu.

Ako ale studená voda pomáha pri depresii? Podľa doktora Nikolaia Shevchuka potrebujeme byť vystavení šoku z nižšej teploty, pretože to aktivuje endorfínynoradrenalín v mozgu, čo má v podstate antidepresívny efekt bez iných vedľajších účinkov, ktoré môžu spôsobiť napríklad lieky. Tento šok je podobný elektrickému v rámci liečby, keď elektrické impulzy putujú z nervových zakončení v koži až do mozgu. Hypotéza doktora Shevchuka je v tom, že táto reakcia môže mať pozitívny dopad na depresiu. K tomuto tvrdeniu je však potrebné vykonať ešte niekoľko výskumov, aby bolo úplne presné a potvrdené.

shower-1024x683img: lifehack.org

Jedna štúdia zaoberajúca sa touto problematikou však prišla na to, že studená sprcha pomáha znížiť hladinu kyseliny močovej, pokiaľ nie je udržaná na určitej úrovni môže spôsobiť problémy s obličkami. Ďalším dôkazom o benefitoch studenej vody je aj to, že prospieva našej pleti. Dermatológ Neil Schultz tvrdí, že ak sa po teplej vode hneď umyjeme studenou, zbaví nás to začervenania a opuchu očí. Taktiež to prispieva k dobrej nálade a to vôbec nie je na škodu. Štúdia dermatológa takisto hovorí o tom, že vystavenie tela studenému prúdu vody má efekt na zvýšenie glutatiónu, ktorý má antioxidačný účinok a zbavuje bunky rôznych škodlivín. To môže posilniť našu odolnosť na fyzický ale aj emocionálny či psychický stres.

Len tak sa hodiť do studenej sprchy však môže byť nepríjemné či ťažké. Nie je to však nemožné. Treba si len teplotu znižovať postupne a skúšať, čo vám vyhovuje a čo už nie. Môže vám to pomôcť so zlou náladou či s pochmúrnymi stavmi depresie a to celkom prirodzenou cestou, ktorá je dostupná hneď vo vašej kúpeľni.

.src

 

Vaše komentáre sú vítané
Novší príspevok Predchádzajúci príspevok

Mohlo by sa Vám tiež páčiť