Vert-A-Pac: Nezvyčajný spôsob na prepravu automobilových vozidiel

V šesťdesiatých rokoch sa autá prepravovali na koľajniciach v špeciálnych dvojdverových vagónoch. Čo prišlo potom? 

Najprv sa skoro 15 metrové vagóny na prepravu automobilových vozidiel skladali len z dvoch oceľových dverí. Do jedného takého vagónu sa zmestili aj 4 veľké sedany. Autá nadišli na oceľové dvere a pomocou žeriavu boli nadvihnuté do vzduchu – na hornú „policu“. Tieto „police“ neboli často prispôsobené na ťažkú váhu áut a preto dochádzalo k ich častým poškodeniam.

 


vert-a-pac-1[2]

img: img: http://www.amusingplanet.com/2012/12/vert-pac-unusual-way-to-transport.html

Keď vagóny predĺžili na 25 až 30 metrov, bolo v nich možné prepraviť až 15 áut. Stále však nebol odstráneny problém ohľadnom prekročenia váhy a škody na autách neustále pribúdali.

V sedemdesiatých rokoch prišiel Chevrolet na trh s autom typu Vega. Cenu sa snažili určiť pod 2000 dolárov, nakoniec sa začal predávať za 1970 dolárov. V tom čase sa však za prepravu vagónom na najdlhšiej trase (to znamená od montážneho závodu v Lordstowne až do pobrežia Tichého oceánu) platilo okolo 4 800 dolárov. Takáto preprava by bola pre tvorcov vysoko stratová. Preto sa snažili vymyslieť, ako prepraviť v jednom vagóne čo najviac áut a ušetriť. A aj keď bola Vega len dvojdvérové auto a zmestilo sa ich do jedného vagónu až 18, cena vychádzala stále až na 300 dolárov za kus. Takáto čiastka bola až príliž veľká na dvojtisícové auto a tak museli prísť s niečím lepším.

vert-a-pac-3[2]

img: img: http://www.amusingplanet.com/2012/12/vert-pac-unusual-way-to-transport.html

 

Inžinieri z Južného Pacifiku prišli onedlho so skvelým nápadom. Namiesto horizontálneho usporiadania áut ich naskladali do vagónu vertikálne. Ide o autovagóny, ktoré sa otvárajú po bokoch, Na bočné panely sa autá pripevnia a vagón sa „uzatvorí“. Nový štýl prepravného prostriedku nazvali Vert-A-Pack.

VERT-A-PACK bol schopný preniesť až 30 áut v jednom vagóne. To bol dosť veľký pokrok z pôvodných 18.

No nový vynález nebol bezchybný a keďže boli autá usporiadané vertikálne – nosom dole, oleje a palivové tekutiny sa v nich dlho neudržali.

vert-a-pac-6[4]

img: img: http://www.amusingplanet.com/2012/12/vert-pac-unusual-way-to-transport.html

 

Tu si musel Chevrolet položiť ďalšiu otázku: ako docieliť vertikálny prevoz áut bez toho, aby z nich vytekali palivá?

Dizajnéri museli navrhnúť špeciálnu nádobu, ktorá by zabránila pretekaniu palív do motorového valca. Aj batérie mali takzvané „nepremokavé čiapočky“,umiestnené vysoko na zadnej hrane. Benzín do kanistra odvádzali špeciálne hadice, ktoré obsahoval karburátor a vedľa hnacieho ústrojenstva boli pri preprave umiestnené plastové kotúče, aby nedošlo k poškodeniu motora a prevodovky. Neskôr boli tieto plastové kotúče odstránené.

Vega sa stala po príchode na trh rýchlo populárna, no tak isto rýchlo bola aj označená za nespoľahlivú. Hrdzaveli jej kovy, mala mizernú životnosť motora a nebola ani považovaná za nejako extra bezpečnú. Predaj preto rýchlo klesal a Vega bola z trhu po krátkej dobe stiahnutá. Vert-A-Pac bol z veľkej časti prispôsobený práve tomuto autu ,a preto ho bolo veľmi ťažké poúživať na prepravu iných typov áut. Nakoniec bol teda z predaja stiahnutý aj on.

vert-a-pac-5[4]

img: img: http://www.amusingplanet.com/2012/12/vert-pac-unusual-way-to-transport.html

src.

Vaše komentáre sú vítané
Novší príspevok Predchádzajúci príspevok

Mohlo by sa Vám tiež páčiť