Virtuálny svet bližšie – doslova na dosah

Pracuje sa na technológiách, ktoré vám umožnia pocítiť virtuálny svet na vlastnej koži. Chceli by ste sa dotknúť virtuálneho sveta? Počítačové obrazovky nám poskytujú dokonalý zážitok vďaka obrazu a pridanému zvuku. To sú však podnety len pre dva z našich zmyslov.

Výzva pre výrobcov na zapojenie hmatu

Naše telo je schopné reagovať na množstvo podnetov vďaka najväčšiemu orgánu ľudského tela – koži. Koža tvorí u dospelého človeka 7% celkovej telesnej hmotnosti a vďaka nej môžeme vnímať dotyk, tlak, teplotu či bolesť. Viacero vývojárov pracuje na tom, aby zariadenia neslúžili len jednosmerne. Spätná väzba v podobe toho, že vám telefón len zavibruje v ruke sa stáva minulosťou. Vyvolanie pocitu, že naozaj niečo držíte v ruke pomocou kompakného zaradenia, je ale ťažkým orieškom, nakoľko virtuálne objekty nekladú samé od seba odpor, nemajú hmotnosť a rukou cez ne ľahko ,,preletíte“.

Dexmo-Exoskeleton-glove

Jedným z riešení s futuristickým dizajnom pripomínajúcim kostru je Dexmo. Táto technológia ponúka spätnú väzbu tak, že má 11 stupňov voľnosti ruky. To znamená, že vo virtuálnom svete môžete rukou pohybovať voľne, až kým nenarazíte na povrch predmetu. Inými slovami budete mať pocit, že virtuálny predmet držíte v ruke, pretože konštrukcia Dexmo vaše prsty nepustí ďalej a bude im klásť odpor.

gloveone2

Pocítiť dotykom to, čo vidíte na obrazovke, si môžete splniť vďaka ďalšej technológii, ktorá prenáša dotykové vnemy. Umiestnená je v rukavici. Pomocou vibrácií môžete pocítiť napríklad krídla motýľa, ktorý na obrazovke obletuje okolo vašej ruky. Tvorcovia rukavice GloveOne tvrdia, že nositelia by mohli cítiť pomocou rukavice dážď či oheň. To, čo nevie rukavica sprostredkovať, je pocit hmotnosti predmetu, môžete však vďaka nej porovnávať hmotnosti virtuálnych predmetov. Funkčný prototyp hľadal sponzorov na Kickstarteri, aby sa mohol v roku 2016 objaviť na trhu.

Tieto technológie sú stále vo vývoji, ale spolu s mnohými ďalšími technológiami (napr. známy Oculus) otvárajú dvere k novým možnostiam a neobmedzeným využitiam virtuálnej reality. Príkladom sú rôzne interakcie, animácie, zachytávanie pohybu, ovládanie zariadení, zlepšenie herných zážitkov či dokonca využitie vzdravotníctve napríklad pri rehabilitáciách.

Vaše komentáre sú vítané
Novší príspevok Predchádzajúci príspevok

Mohlo by sa Vám tiež páčiť