Zaujímavosti slovenských železníc

Zozbierali sme tie najzaujímavejšie fakty ohľadom Slovenských železníc. Zabudli sme na niečo?… 🙂

Prvý, dlho jediný železničný tunel na Slovensku (najstarší v Uhorsku): Lamačský I je dlhý 703,6 m (1848), 594 m (od roku 1902)
20080108_1759_tunelp480

Posledné postavené tunely na Slovensku:
Ružínský a Bujanovský postavené v 1950 – 1955.!005
Bujanovský tunel dokončený v roku 1955, dodnes najdlhší dvojkoľajný železničný tunel v sieti bývalého Československa (dĺžka 3410,7 m). Podvŕtáva masív hory Bujanov na hlavnej elektrifikovanej trati ŽSR 180 medzi stanicami Margecany a Malá Lodina (zást. Ružín). Počet bezpečnostných výklenkov v stene tunela je na oboch stranách iný – 105 a 107.

!008
!003

A úplne posledným tunelom slávnostne odovzdaným v roku 2012 je tunel Turecký vrch – Nové Mesto nad Váhom – Trenčianske Bohuslavice (1775 m)

03-reming-big-image (1)

Najdlhší jednokoľajný – Čremošniansky tunel (alebo nesprávne aj Harmanecký tunel) je jednokoľajný tunel ležiaci na trati Vrútky – Zvolen. Je to najdlhší železničný tunel na Slovensku a bol najdlhším aj v Česko-Slovensku. Dĺžka tunelu je 4 697,15 m. Prekonáva najvyšší bod horského sedla Malý Šturec medzi Veľkou Fatrou a Kremnickými vrchmi, spája Harmanec a Čremošné.

27ec7d9a083c1b292cb2406f91335d68

Pohľad z najkratšieho tunela smer Hronská Dúbrava, Tunel Turček (37,7 m) Foto: Michal Cagáň. 

077328

Najdlhší most postavený v oblúku na tratiach ŽSR (najdlhší v strednej Európe): 389,90 m dlhý Hanušovský viadukt (36,7 – 36,2 km trate Prešov – Kapušany – Strážske). Výška nad terénom 40 m. Hanušovský viadukt, foto Emil Schenk.
34

Najdlhší most na tratiach ŽSR: 450 m ponad rieku Váh medzi železničnými stanicami Šaľa a Trnovec nad Váhom v km 117,45 – 118,00 trate Bratislava – Štúrovo.

Najdlhšia lesná železnica, prepravila najviac dreva, skončila ako posledná: Čiernohronská lesná železnica, 131,98 km (1949), prepravila spolu 14,5 miliónov metrov kubických dreva a iného materiálu, 31.12.1982 definitívne zastavená premávka na zostávajúcich 36 km tratí.
ciernohronska_zeleznica_1375990940_vlak_1

Najstaršia budova železničnej stanice na Slovensku (v býv. Uhorsku): budova konskej železnice Bratislava – Trnava – Sereď (1838-40), dnes roh Legionárskej a Krížnej ulice v Bratislave.
Konská_železnica

Najdlhšia koncová trať na Slovensku podľa cestovného poriadku 2003/2004: trať Kraľovany – Trstená (56 km)

Telgartská slučka a viadukt – Červená Skala – Margecany – Viadukt vysoký až 18 metrov, má deväť kamenných oblúkov. Trať pokračuje 250 metrov dlhým Hronským tunelom a nakoniec 848 metrov dlhým vrcholovým Besníckym tunelom, ktorý je najvyššie položeným tunelom. Jeho vrcholový bod trate je vo výške 957 metrov nad morom. Na tomto krátkom, len 12 km dlhom úseku pod Besníckym sedlom, musí trať prekonať rozdiel 172 metrov.

chmarossky-viadukt-nestandard2
Autor: flog.pravda.sk/kartuzian

C_20090429_1190_tshh520

C_20090429_1184_ts520

A bonus, ktorý berte s rezervou:

Údajne najkrajšia trať na Slovensku – Dobšinská maša
– Obec: Dedinky
12366431_992633720809519_7911629799212106_n

Zdroj: rail.sk, vlaky.net

Vaše komentáre sú vítané
Novší príspevok Predchádzajúci príspevok

Mohlo by sa Vám tiež páčiť