padajuce lietadlo
Fakty, Zaujímavosti

Čo sa deje na palube lietadla v prípade nehody či havárie?

Havária lietadla je zničujúca udalosť, ktorá môže spôsobiť zranenia veľkých rozsahov či straty na životoch. Ak lietadlo začne padať, zvyčajne to znamená, že stratilo ťah motora alebo došlo k poruche systémov, ktoré udržiavajú lietadlo vo vzduchu.  V závislosti od okolností nehody môžu cestujúci v kabíne zažiť celý rad fyzických a emocionálnych reakcií. V momentoch vedúcich k havárii môžu cestujúci zažiť turbulencie alebo počuť neobvyklé zvuky vychádzajúce z útrob lietadla. V niektorých prípadoch sa kabína môže naplniť dymom alebo za oknami možno vidieť plamene, čo môže medzi cestujúcimi vyvolať paniku.

V prípade, že by došlo k úniku vzduchu, cestujúci by mali nedostatok kyslíka, čím by došlo k hypoxii, povedal licencovaný pilot Randy Padfield, ktorý má nalietaných viac ako 10 000 hodín. Počas pádu sa cestujúci môžu cítiť veľmi nepríjemne, pretože sú vystavení vysokému tlaku a rýchlosti. V dôsledku pádu sa môžu vyskytnúť rôzne fyzické symptómy, ako sú zmeny v tlaku v ušiach, bolesti hlavy a nevoľnosť. No ako takou útechou môže byť, že pád lietadla je zvyčajne veľmi krátky, väčšina cestujúcich nemá čas na to, aby si riadne uvedomili, čo sa s nimi deje.

„Čo sa stane ako prvé, váš mozog nie je taký rýchly. Boli by ste veľmi zmätení a prestali by ste jasne myslieť,“ vysvetlil a dodal „potom by ste zaspali a nakoniec zomreli kvôli nedostatku kyslíka.“

Piloti sú vyškolení, aby sledovali tlak v kabíne a podľa toho upravovali hladinu kyslíka v lietadle. Ak by náhle klesol tlak pod prijateľnú úroveň, kyslíkové masky spadnú a ľudia si ich nasadia, aby dýchali čistý kyslík. Ak by však tlak klesal pomaly, cestujúci by si to nemuseli vôbec všimnúť v danom okamihu a cítili by sa omámene a mohli by upadnúť do bezvedomia. Cestujúci trpiaci na rôzne srdcové ochorenia či astmu by dôsledky poklesu tlaku pocítili rýchlejšie, vysvetľuje abcnews.go.com.

Jednou z častých fám je, že počas pádu lietadla je človek prakticky vždy v bezvedomí. No nie je tomu celkom tak. To závisí od mnohých faktorov, ako je napríklad rýchlosť pádu, výška, pri ktorej došlo k pádu, ako aj od toho, ako silný bol náraz. Človek sa dostane do bezvedomia najčastejšie v situácii, ak by sa lietadlo napríklad zrútilo z vysokého letového režimu, čo môže spôsobiť prudké zrýchlenie a rýchly pokles môže spôsobiť stratu vedomia alebo iné fyzické symptómy.

Náraz do vody nemusí byť o nič lepší ako náraz do pevniny

Hneď ako dôjde k prvotnému nárazu, cestujúci v kabíne môžu zažiť množstvo emocionálnych reakcií. Niektorí môžu byť v šoku alebo môžu byť dezorientovaní a iní môžu pociťovať pocit paniky alebo strachu. Keď sa lietadlo zrúti, náraz môže byť veľmi prudký a cestujúci môžu byť odhodení dopredu alebo dozadu, v závislosti od smeru nárazu. Náraz do vody môže byť podobne silný ako náraz do pevnej prekážky a cestujúci môžu utrpieť vážne zranenia, ako sú zlomeniny kostí či poranenia hlavy. V niektorých prípadoch môže sila nárazu dokonca priviesť cestujúcich do bezvedomia.

Padfield povedal, že ak počas letu dôjde k odtrhnutiu dverí či okien, kabínu môže zahaliť hmla a voľné predmety môžu lietať po palube. Pred vytiahnutím cestujúcich cez tieto otvory sú pasažieri chránení bezpečnostným pásom.

Keď cestujúci začnú hodnotiť svoje okolie a situáciu, môžu si všimnúť, že kabína je poškodená alebo že sú zablokované núdzové východy. V závislosti od závažnosti havárie sa môžu na palube nachádzať úlomky, trosky alebo iné prekážky, ktoré bránia cestujúcim rýchlo opustiť lietadlo. Spoluprácou sa môžu pokúsiť uniknúť z vraku a navzájom si pomáhať pri hľadaní a otváraní núdzových východov a pomôcť tým, ktorí sú zranení alebo ktorí sa nemôžu sami pohybovať.

Záverom je ale potrebné zdôrazniť, že pád lietadla je mimoriadne zriedkavý a moderné lietadlá majú množstvo bezpečnostných opatrení a systémov, ktoré sú navrhnuté tak, aby minimalizovali riziko pádu lietadla.

Novší príspevok Predchádzajúci príspevok

Mohlo by sa Vám tiež páčiť